De 5 grootste frustraties in marketing (en hoe je weer grip krijgt)

Ben jij marketingmanager? Dan heb je waarschijnlijk een goedgevulde to-dolijst, een overvolle inbox en net iets te veel mensen die ‘even iets met je willen overleggen’. Je begon dit vak om creatief en strategisch bezig te zijn. Maar eerlijk is eerlijk: het voelt steeds vaker als overleven. Laten we de frustraties waar niemand over praat maar gewoon op tafel gooien. Hier zijn ze. En ja — we eindigen met iets dat je echt helpt.

1. Spoedje hier, spoedje daar. Rust? Wat is dat?

Ken je dat? Je agenda staat vol focusblokken. Vandaag ga je knallen. Maar dan:

“Heb je even?”
“Kun je deze flyer vandaag nog even aanpassen?”
“Deze post moet echt nu online.”

Spoedje links, spoedje rechts. Het lijkt wel of jij de EHBO-post van de organisatie bent. Iedereen komt bij jou als er paniek is. Niet omdat jij fouten maakt. Maar omdat anderen niet plannen. En dus werk jij op vrijdagmiddag nog aan een last minute actie voor sales. Terwijl je ook liever optijd aan je weekend was begonnen.


2. Waar is het overzicht?

Er zijn tools. Veel tools. Een contentkalender in Excel, beeldmateriaal op de server, offertes in je mail, feedback via Teams, goedkeuring in WhatsApp. En dan nog de gedeelde map in Google Drive die niemand begrijpt.
Je zoekt je suf. Naar de juiste versie. Naar dat ene beeld. Naar wie wat nou weer had aangepast. Resultaat? Deadlines schuiven. Collega’s raken geïrriteerd. En jij zit ’s avonds nog te puzzelen in een bestandsnaammoeras. Overzicht? Wat is dat? Te veel losse tools maken efficiënt werken in marketing praktisch onmogelijk. Je bent meer bezig met zoeken dan met maken.

3. Content maken duurt langer dan een verbouwing

Iedereen wil meedenken. Niemand neemt een beslissing. Je begint met een goed idee. Een post over duurzaamheid. Simpel. Maar dan:
> HR wil een zinnetje erbij.
> Directie vindt de toon niet ‘strategisch genoeg’.
> Sales mist een call-to-action.
> En communicatie wil er nog even een correctieronde overheen jassen.

Twee weken verder. Vijf versies verder.
Resultaat: post ligt op de plank. Campagne start te laat. Jij gefrustreerd.
Of deze klassieker: campagnevideo is eindelijk af. "We moeten het alleen nog ‘even’ laten checken op de privacy rechten". 

4. Beelden zoeken: een dagtaak zonder eind

Niemand weet waar de juiste beelden staan. Je hebt ooit structuur aangebracht. Maar inmiddels is het weer een puinzooi. Iemand vraagt: “Heb je dat ene portret van die collega nog?” Ja. Ergens. Misschien. In een map genaamd 'oude foto's → selectie → goedgekeurd → niet gebruiken?'.

Of erger: het beeld is gebruikt, maar de rechten zijn verlopen. Ai. Publicatierisico’s liggen op de loer. Ondertussen zoek jij je een ongeluk, terwijl de deadline alweer nadert.

Iedereen roept “even een beeldje erbij”.
Maar jij weet: beeldbeheer is geen bijzaak. Het is de motor van je content.

Zonder centrale opslag verlies je elke dag kostbare tijd. En tijdverlies is de grootste vijand van efficiënt werken in marketing. Een goede beeldbank bespaart je letterlijk uren per week. Geen dubbele beelden, geen verlopen rechten, en nooit meer die vraag: “Waar stond dat beeld ook alweer?”

5. Iedereen vindt er wat van (behalve jij)

Marketing is het vak waar iedereen verstand van denkt te hebben.
De directeur weet wel ‘even snel’ hoe het beter moet.
Sales vindt dat jullie ‘te weinig leads’ genereren.
De collega van finance wil dat je de tone of voice aanpast in het klantblad.
Iedereen bemoeit zich ermee.
Maar als het misgaat, is het jouw schuld.
Je voelt je soms een creatief manusje-van-alles met handen gebonden.
Je bent verantwoordelijk, maar niet bevoegd. En dat schuurt.

En nu? Tijd voor slimme keuzes

Adem in. Je bent niet gek. En je bent niet de enige. Wat je nodig hebt? Grip. Rust. En een werkstructuur die je wél ondersteunt. Geen vijftien tools, geen beeldchaos, geen zoektocht per bestand. Denk aan één centrale plek voor al je content en visueel materiaal. Een slimme beeldbank.

Eentje waar je met slimme filters zoekt in plaats van eindeloos te scrollen. Waar rechtenbeheer automatisch geregeld is. Waar jij, je team én externe bureaus altijd up-to-date beelden kunnen pakken — zonder gezeur.

Dat is geen luxe. Dat is gewoon voorwaarde voor efficiënt werken in marketing. Zodat jij weer tijd hebt voor het échte werk: campagnes maken waar je trots op bent. Want laten we eerlijk zijn: dáár doe je het voor.

Oké, maar hoe dan?

Je hoeft echt niet morgen alles om te gooien. Begin gewoon hier:
1. Kies één plek waar je je beelden opslaat. Alleen de beelden die actueel, bruikbaar én rechten-technisch oké zijn. De rest? In het archief.
2. Gebruik tags die wél werken. Denk in thema’s, datums en rechten. Niet in “mapje 2023 / selectie / nieuw / definitief misschien”.
3. Maak afspraken over naamgeving. Eén keer goed afspreken = honderd keer minder frustratie. En nee, ‘versie 10 def ECHT FINAL.pdf’ is géén systeem.

Wil je het nog makkelijker maken voor jezelf (en je team)?

Zorg dan voor een beeldbank die met je meedenkt: met automatische tags, rechtenbeheer en snelle zoekfunctie.

Scheelt zoeken, scheelt stress.

En jij kunt weer lekker marketing maken.